Credit management wordt vaak in één adem genoemd met debiteurenbeheer. Vaak valt deze discipline onder de verantwoordelijkheid van de financiële administratie. Credit management is een decennia geleden komen overwaaien vanuit de verenigde staten en canada, waar het al jaren als een heel belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering wordt gezien.

Drie belangrijke pijlers

Credit management heeft als expertise drie belangrijke zaken waar ze aan werken, dat zijn namelijk de volgende:

  • Bepalen van het krediet- en betalingsrisico. Kan een klant voldoen aan zijn of haar financiële verplichtingen?
  • Zorgdragen voor tijdige betalingen. Tal van technieken kunnen worden ingezet om tijdige betaling te bewerkstelligen zonder dat er een escalatie van betalingsachterstanden van te maken.
  • Uitvoeren financieel relatiebeheer. Het blijft zeer belangrijk om een goede relatie te behouden met je klant, het is immers een belangrijke voorwaarde voor correct betalingsgedrag en klantbehoud.

Om dit te verwezenlijken richt credit management zich op meer dan alleen het incasseren van vorderingen, tegenwoordig beoefenen credit management bureaus steeds vaker meerdere takken, namelijk kredietinformatie, debiteurenbeheer en incasso. Hierdoor komt de kracht van credit management echt tot zijn recht.

Wat is de meerwaarde van credit management?

Financiering is onmisbaar voor de continuïteit van een bedrijf, het is dus erg vreemd dat credit management binnen veel bedrijven nog niet de aandacht krijgt die het verdient. De oplossing voor financiële problemen schuilt niet altijd in vreemd vermogen. De cashflow binnen een bedrijf moet immers blijven stromen, met het geld van uitstaande facturen kan een bedrijf ook leningen aflossen of crediteuren afbetalen. Enkele andere voordelen zijn onder andere:

  • Geen omkijken naar facturen
  • sterke liquiditeitspositie
  • besparing op personeel
  • minimaliseren debiteurenrisico

Veel bedrijven wachten te lang

Veel bedrijven wachten lang met het afbetalen van een hoog debiteurensaldo, pas als het bijna te laat is schakelen ze een incassobureau in, wat toch een gemiste kans is. Het hanteren van credit management kan de debiteurensaldo toch fors verlagen, wat weer winst op kan leveren. Een voorbeeld dat vaak gegeven wordt is dat als een bedrijf iets levert aan klanten die nog facturen hebben openstaan dat de verkopers daar op de hoogte van kunnen zijn om er zo op in te spelen, ze moeten de handen ineen slaan met credit management. Credit management helpt niet alleen sneller geld binnen te krijgen maar ook helpt het bij het bezuinigen binnen een bedrijf.