Het is erg vervelend als je last hebt van slecht betalende klanten. Hier iets van zeggen kan soms moeilijk zijn, zeker als het gaat om een goede klant. Om stress hierover te voorkomen, kun je deze communicatie met debiteuren nu uit handen geven door middel van het inzetten van service calls.

Hoe werken service calls?

Als je besluit om de communicatie met debiteuren uit te besteden, dan wordt dit volledig voor je uit handen genomen. Vanuit een contact center, waar ervaren en vriendelijke mensen werken, worden debiteuren uit jouw naam benaderd. Dit kan verschillende redenen hebben. Denk aan het informeren naar verlate betalingen of het aankondigen van een automatische incasso. Uit jouw naam worden aan je debiteuren gerichte betalingsoplossingen aangeboden. De communicatie verloopt niet alleen via telefoon, maar ook via SMS en WhatsApp. Het maakt niet uit wat voor soort bedrijf je bent, vanuit elke branche kan deze communicatie uit handen worden gegeven.

Voordelen service calls

Aan het uitbesteden van de communicatie met debiteuren door middel van service calls zitten een paar grote voordelen. Ten eerste is het een enorm voordelige en laagdrempelige oplossing. Ten tweede worden debiteuren op een vriendelijke en persoonlijke manier aangespoord om snel en volledig te betalen, zonder dat jij hier zelf continu contact over hoeft op te nemen met de klant. Ook is het een handige manier om regelmatig contact te hebben met klanten en zo problemen tijdig te signaleren. Tijdens elk contactmoment wordt data geverifiëerd en verrijkt, waardoor je steeds meer te weten komt over je debiteuren.

Zelf debiteuren benaderen?

Wil je liever eerst zelf proberen om je debiteuren te benaderen voordat je deze communicatie uit handen geeft? Dan hebben we een aantal tips voor je die ervoor zorgen dat de klantrelatie zo min mogelijk wordt aangetast. Als een klant niet betaalt, kun je het beste eerst opbellen om te vragen waarom de factuur niet is betaald. Misschien is hier wel een hele goede reden voor. Spreek duidelijk af wanneer de betaling alsnog wordt voldaan en leg dit schriftelijk vast, bijvoorbeeld per e-mail. Mocht de klant in de financiële problemen zitten, tref dan samen een betalingsregeling. Wordt er na deze afspraken nog steeds niks betaald? Stuur dan een herinneringsbrief met een uiterlijke betalingsdatum. Ook een tweede herinnering is soms nodig. Als dit allemaal geen effect heeft, kun je na gaan denken over het uit handen geven van deze communicatie.